Arduino Project

Voor de dispensers van ons SBP heb ik een automatisering gemaakt die elke ontsmettingsbeurt telt. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een Arduino Uno. Een Arduino Uno is een klein board met programmeerbare elektronica. Met een Arduino kan je verschillende elektrische componenten aansturen. Enkele voorbeelden hiervan zijn lampjes, schakelaars, motortjes en mijn geval sensoren.

Test van project
Alles aangesloten

Hoe heb ik dit project aangepakt?

Om een automatisering te maken moest ik eerst op een idee komen. Hiervoor heb ik gebrainstormd naar wat nu voor ons SBP de meest effectieve automatisering zou zijn. Ik kwam op het besluit om een automatisering te maken die een ontsmettingsbeurt herkent aan de hand van de zogenaamde PIR Motion Sensor. De bewegingen worden op die manier doorgestuurd naar het geprogrammeerde moederbord, die de beweging vervolgens omzet in een getal en dit getal dan doorstuurt naar de teller. In dit project gebruikte ik hiervoor het LCD 16×2 scherm die de teller illustreert.

Hoe gaat dit in zijn werk?

Het begint bij het verzamelen van je benodigde componenten. Voor het project was een Arduino Controller Board, een Breadboard, een PIR Motion Sensor, een LCD 16×2 scherm, een Potentiometer, een LED, weerstandjes, Jumper Wires, Female-To-Male Dupont Wires en natuurlijk een voedingskabel nodig.

Het moederbord staat met alles in verbinding. Hieruit vertrekken onder andere de Jumperwires naar het Breadboard om zo verbindingen te leggen tussen verschillende componenten. Ook de sensor zelf vertrekt vanuit het moederbord, deze staat onrechtstreeks (via het Breadboard) in verbinding met de LED en het LCD scherm. Zodra de sensor een beweging detecteert zal deze een signaal sturen naar het moederbord en het signaal wordt dan vervolgens verdeeld over het Breadbord. Dit signaal laat de LED kort aangaan als teken dat er een beweging is gedetecteerd en zal vervolgens geteld worden op het LCD scherm. Los van de bewegingssensor is er ook een Potentiometer op het board. Deze dient om de helderheid van het LCD scherm indien nodig aan te passen door eraan te draaien.

Na het samenstellen van het project hoefde er nog geprogrammeerd te worden. Het programmeren gebeurt via een software van Arduino zelf. Hier moet je coderen welke componenten op welk poortje zijn aangesloten en wat het component in kwestie moet uitvoeren wanneer er een signaal doorgegeven wordt.

Welke voordelen brengt dit project voor ons SBP?

Ten eerste brengt dit niet alleen voordelen voor ons als ondernemers, maar ook voor onze klanten. De scholen hoeven zo op deze manier niet te tellen of alle kleuters hun handen hebben ontsmet, ze hoeven simpelweg enkel maar het cijfertje van het schermpje af te lezen. Een voordeel voor ons is bijvoorbeeld dat we kunnen nagaan na hoeveel ontsmettingen de tank aan vernieuwing toe is. Ook kunnen we na verkoop nagaan hoe frequent deze dispenser gebruikt wordt.

Dit was mijn Arduino Project beknopt en krachtig uitgelegd. Zijn er vragen of opmerkingen voor eventuele verbeteringen, dan mag je gerust een reactie plaatsen hieronder!

1 gedachte over “Arduino Project

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *